.... Bismillahirrohmanirrohim ....

" Katakanlah, jika bapa-bapa kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, isteri-isteri kamu, keluarga kamu, harta yang kamu usahakan dan perdagangan yang kamu khuatirkan serta tempat tinggal yang kamu suka itu lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan jihad di jalanNya, maka tunggulah sampai datang keputusanNya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kamu yang fasik." (At-Taubah:24)

Sunday, October 31, 2010

Aku juga mahu memiliki "Qalbun Saleem"...

Alhamdulillah.. Setelah hampir 11 hari mencari 'identiti kebenaran' yang penuh dengan bermacam-macam mehnah dek kepelbagaian citarasa tiap individu sekeliling, Allah mendengar rintihan ini untuk memilih turut serta bersama seorang sahabat dan beberapa adik-adik usrahnya pada 5 petang, 24 Oktober lepas untuk beriadah di Mengkuang Dam yang sedikit sebanyak mengubat hati ini yang terlalu KONTANG pada kerinduan bertarbiyyah.. Terduga, tersentak, terkilan, terasa, terpukul, terhina, termarah.. Semuanya kembali sebati menjadi sebuah kedamaian dalam milikan hati rasa BERTUHAN, Alhamdulillah.. Suka ku singkapkan, berbicaralah dengan LISAN, usah dimanisi bicara itu dengan LIDAH, kerana natijah bicara yang difokuskan adalah menyentuh seketul daging bernama HATI..

Hampir 2 jam menyapa bumi Mengkuang Dam, terlalu banyak muhasabah hati menyapa iman.. Paling terkesan kala sahabatku yang juga selaku kakakku, 'nenekku', sayangku dan semuanya yang baik-baik meluahkan perkongsian nurani yang melunturkan resah jiwaku setelah beberapa ketika hati ini ditemani duka lara.. Perkongsian berkenaan "Qalbun Saleem".. Terima Kasih Ya Rabbi, untuk aturan pertemuan itu..

Aku juga seperti kebanyakan orang, yang pada hakikatnya semua manusia sedang berjuang untuk bertemu dengan Allah.

"Hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju Rabbmu, maka kamu pasti akan menemui-Nya." (QS. Al Insyiqaq: 6)


Benarlah! Semua dari kita akan menemui Allah dengan membawa bekal yang telah kita usahakan di dunia. Meskipun pada akhirnya ada yang terkeliru membawa bekal. Lantas, bekal yang dibawanya bertukar menjadi beban yang mengsengsarakan dalam perjalanan hingga membuahkan penderitaan di akhir perjalanan.

Allah berfirman, bahawa bekal yang bermanfaat dan akan menyelamatkan manusia ketika bertemu dengan Allah adalah qalbun salim, hati yang selamat(sejahtera). Tanpanya, seluruh hal yang diusahakan manusia menjadi tidak berguna. Termasuk harta, pangkat dan anak-anak.

Memang benar, tiada yang mampu menyanggah bahawa unsur paling penting dalam jasad manusia adalah hati. Posisi hati bagi anggota badan yang lain laksana raja bagi rakyatnya, panglima bagi tentaranya, atau mirip pemegang remote control bagi barang elektronik. Segala gerak-gerik dan ucapan dikendalikan oleh hati.

Masakan tidak, kerana hatilah yang mampu mengenali Allah, hati pula yang memiliki iradah, kemahuan untuk mentaati Allah, sedangkan anggota badan hanyalah sebagai pelengkap dan alat yang membantu keinginan hati. Jika hati baik, jasad akan mengikutinya, dan jika hati rusak, anggota yang lain akan mentaatinya pula. Jika hati selamat, semua akan selamat, jika hati binasa, yang lain turut sengsara.

Lalu, seperti apakah gambaran hati yang selamat, yang mewakili karakter yang paling baik itu? Persepsi kebanyakan orang, orang yang memiliki hati yang baik itu tidak memiliki musuh, tidak memiliki penentangan, mampu bergaul dengan siapapun, bertoleransi dengan apapun, berkawan dengan kelompok manapun.

Namun, sebahagian yang lain pula menyelisihi syariat yang zahir, lalu berdalih "yang penting hatinya baik." Seperti pernyataan seorang artis usai pulang dari ibadat umrah, dia kembali membuka auratnya, melepas kerudungnya dengan alasan yang penting hatinya berhijab. Ini adalah jawaban yang hanya layak diutarakan oleh orang yang hatinya terhijabi (tertutup) dari kebenaran. Mengapa demikian? Kerana bukti kebaikan hatinya adalah tunduk dengan syariat yang dibawa oleh Muhammad yang mengharuskan wanita untuk berhijab dari laki-laki yang bukan mahramnya.

Hati yang selamat dan hati yang baik akan tercermin dalam seluruh aktiviti batin dan lahiriah pemiliknya. Hati yang selamat adalah hati yang selamat dari segala syahwat yang menyelisihi perintah Allah dan larangan-Nya. Hati yang selamat dari syubhat yang menyelisihi khabar-Nya.

Termenung seketika mengingatkan satu kisah sahabat Rasulullah SAW...

"Sebentar lagi seorang penghuni syurga akan masuk," sabda Rasulullah SAW kepada para sahabat.

Mendengar perkhabaran menarik tersebut, semua mata tertumpu ke arah pintu masjid. Di benak para sahabat barangkali, terbayang susuk seseorang yang luar biasa.

Tiba-tiba masuklah seorang pemuda yang mukanya masih basah dengan wudhu'. Penampilannya biasa sahaja dan dia juga bukanlah orang yang terkenal. Abu Umamah Ibnu Jarrah, itulah orangnya. Sangkaan dan bayangan oleh para sahabat sebentar tadi akan pemilik jasad yang dimaksud Rasulullah SAW tadi yang mempunyai susuk luar biasa tidak menjadi kenyataan.

Keesokan harinya, peristiwa serupa kembali berulang.. Demikian pula hari ketiga.

Para sahabat sangat pelik dan kehairanan, "Apakah gerangan amal yang dimiliki orang ini sehinggakan Rasul menyebutnya sebagai calon penghuni syurga?"

Salah seorang sahabat yang sangat kehairanan itu ialah Abdullah bin Amr bin 'Ash. Dia pun meminta izin kepada Abu Umamah untuk menginap tiga hari di rumahnya dengan tujuan mencari asbab Rasulullah SAW menjamin Abu Umamah sebagai salah seorang calon penghuni syurga.

Tiga hari tiga malam Abdullah memerhati, mencermati, bahkan mengintip tuan rumah tersebut. Namun tidak ada satu pun yang istimewa di pandangannya. Hari-hari yang dia lewati tidak jauh beza dengan sahabat-sahabat yang lain. Ibadahnya juga sekadar biasa-biasa sahaja.

Pasti ada sesuatu yang disembunyikan. "Aku harus berterus terang kepadanya," ujar Abdullah sendirian.

Dia pun bertanya, "Amal apakah yang engkau kerjakan sehingga Rasulullah memanggilmu calon penghuni syurga?"

Jawapan Abu Umamah sungguh mengecewakan Abdullah, "Apa yang engkau lihat itulah."

Ketika Abdullah hendak pergi, tiba-tiba tuan rumah berkata, "Wahai saudaraku, sesungguhnya aku tidak pernah iri dan dengki terhadap nikmat yang Allah berikan kepada orang lain. Sebelum tidur, aku pun selalu bersihkan hati dari ujub, takabur, kedengkian, dan rasa dendam."

Terpana aku seketika pada kisah ini. Terlalu banyak mutiara indah yang mampu dikutip daripada kisah ini. Yang pasti, hanya orang yang bersih hati iaitu si pemilik QALBUN SALEEM sahaja yang akan memasuki syurga tertinggi, juga bertemu dengan Al-Khaliq, Allah Azza wa Jalla.

Difirmankan, "Dan janganlah Engkau hinakan aku pada hari mereka dibangkitkan, (iaitu) pada hari harta dan anak-anak laki-laki tidak berguna, kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang bersih," (Al-Quran, Surah Asy Syu'araa [26]: 87-89).

Kebersihan hati adalah kunci untuk membuka pintu syurga. Walau sedikit mana pun amal, tetap akan mampu memasukkan seseorang itu ke dalam syurga, asalkan dia memiliki hati yang bersih. Sebaliknya, sebanyak manapun amal, tidak bererti sama sekali apabila kita memiliki hati yang penuh penyakit dan virus iman, nauzubillah.

Ingin juga aku mencontohi pekerti Abu Umamah.. Walaupun dia bukanlah sahabat sekaliber Abu Bakar As-Shiddiq, Umar Al-Khathab, Ustman bin Affan atau pun Ali bin Abi Thalib, malahan ibadahnya juga tidak sepopular Abu Darda, Abdurrahman bin Auf, Salman Al Farisi, juga beberapa sahabat lainnya. Namun, yang pasti darjatnya pada mata Allah dan RasulNya cukup tinggi, hingga Rasulullah SAW menyatakan bahawa dia sebagai calon penghuni syurga.. SUBHANALLAH!

Mengapa?

Sebab hatinya bersih daripada penyakit dan lapang daripada kebencian dan dendam. Sehingga semua amal kebaikannnya tetap utuh dan bernilai di hadapan Allah swt.

Hm..Benarlah, biarpun kita sibuk memperbanyak amal kebaikan, utamanya adalah kita juga harus sibuk menjaga hati daripada penyakit-penyakit yang mampu membenihkan virus-virus bahaya. Cukuplah peringatan buat hati ini, segalanya adalah percuma sahaja andai kita menghiasi diri dengan berjuta-juta amalan wajib mahupun sunat, sedang hati tidak pernah kita bersihkan.

Sebaliknya, walau amalan kita hanya di tokok biasa sahaja, namun andai dibingkaikannya dengan kebersihan hati, maka nilainya akan jauh lebih tinggi di sisi Allah. Lebih baik makan bubur kacang di mangkuk yang bersih, daripada makan manisan istimewa yang ditaruh di mangkuk penuh kotoran berdaki!

Sabda Rasulullah SAW, ada tiga penyakit yang akan menghanguskan amal kita:-

Pertama, takabur atau sombong. Menurut Imam Al Ghazali dalam Ihya 'Ulumuddin, takabur akan menjadi batas pemisah antara seseorang dengan kemuliaan akhlak. Hal ini demikian kerana orang takabur akan selalu mendustakan kebenaran, menganggap rendah orang lain dan meninggikan dirinya.

Jangankan banyak, sedikit saja di hati kita ada sikap takabur, maka syurga akan mulai menjauh, amal-amal pastinya tidak bererti. Bahkan telah disabdakan, "Tidak akan masuk syurga seseorang yang di dalam hatinya terdapat sikap takabur walaupun sebesar debu." (HR Muslim).

Kedua, hasad atau iri dengki. Ciri khas seorang pendengki adalah adanya ketidakrelaan ketika orang lain mendapat nikmat dan sangat berharap nikmat tersebut segera lenyap darinya. Bahasa mudah, susah melihat orang lain senang, dan senang melihat orang lain susah.

Sifat kedengkian adalah sangat hebat untuk menghancurkan kebaikan. Rasulullah saw sendiri menegaskan, "Dengki itu dapat memakan kebaikan sebagaimana api memakan kayu bakar." (HR Abu Dawud dan Ibnu Majah).

Ketiga, riya' atau beramal kerana mengharap pujian orang lain. Riya' adalah tingkatan terendah dari amal. Rasul menyebutnya syirik kecil yang juga efektif menghapuskan kebaikan. Allah swt tidak akan menerima suatu amal yang di dalamnya terdapat seberat debu saja berupa riya'.

Sebuah hadis qudsi mengungkapkan pula bagaimana murkanya Allah kepada orang yang riya' dengan amalnya. Pada hari kiamat Allah berfirman, "Ketika semua manusia melihat catatan amal-amalnya, pergilah kamu semua kepada apa yang kamu jadikan harapan (riya) di dunia. Lihatlah, apakah kamu semua memperoleh balasan dari mereka?" (HR Ahmad dan Baihaqi).

Di dalam Al Quran, diungkapkan pula bahaya riya', "Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang solat, (iaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya, orang-orang yang berbuat riya'," (Al Quran, Surah Al Maa'un [107]: 4-6).
Semoga Allah memberi kekuatan kepada jiwa ini dan para saudara-saudara ku sekalian untuk menjaga hati dan amalan yang diperbuat daripada kebinasaan dan segala macam penyakit hati yang memudaratkan..

Aku turut berkira-kira.. Bagaimana aliran tarbiyyah yang ditempuhi selama ini.. Perkiraan ukhuwah yang turut mencengkam virus-virus ukhuwah.. Bagaimana harus disentuh, dibawa, disingkap, dijernihkan segala kekeruhan pemilik-pemilik hati sekitarku, termasuk hati sendiri yang terkadang terjentik seketika dek panahan keresahan dalam berujian.. Qalbun Saleem menjadi impian, gapaian menujunya penuh berduri..


Rabbi... Di mana LOKUS PERTEMUAN itu...???


4 comments:

  1. Syukran wa mubaarak krn menyampaikan apa yg telah didengar...tanda HATI yg hidup adalah, hati yang terkesan dengan teguran dan sensitif dengan perkara fasad.Berbahagialah krn memilikinya!=)
    Semoga lebih byk QALBUN SALEEM akan lahir,ameen..

    >K.AS ^__^<

    ReplyDelete
  2. Qalbun Saleem, perkongsian usrah yang mengigit jantung hati..thanks 4 sharing..QS~indah disebut namun sukar digapai kecuali mujahadah dengan hati yg benar2 tunduk padaNya...saat iman benar2 kehausan,sgt2 memerlukan cahaya petunjuk-Nya,syukran kerana menjadi sebahagian cahaya petunjuk iman itu...

    ReplyDelete
  3. Kak As & Fa :

    Taqwa itu umpama kita berjalan dalam kegelapan malam, yang akan membuatkan kita tergelincir sekiranya tersilap dalam memilah langkah.. Taqwa itu sukar utk ditentukan konsistennya dalam menjengah iman kita,hanya berbekalkan istiqamah dan sentiasa hati dibasahi dengan pengisian dalam menghadiri taman-taman syurga sahajalah boleh menghidupkan hati2 kita.. ^____^

    ReplyDelete