.... Bismillahirrohmanirrohim ....

" Katakanlah, jika bapa-bapa kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, isteri-isteri kamu, keluarga kamu, harta yang kamu usahakan dan perdagangan yang kamu khuatirkan serta tempat tinggal yang kamu suka itu lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan jihad di jalanNya, maka tunggulah sampai datang keputusanNya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kamu yang fasik." (At-Taubah:24)

Saturday, October 23, 2010

Tarbiyyahku TIDAK akan berakhir di sini..




"Aku terpaksa memilih yang lain, biar BUKAN itu pilihan ku..
Pilihan ini bukan kerana aku sukakannya, jauh sekali aku redha dengannya, tapi, demi TARBIYYAH ku.. Tuhan, berikan kekuatan setelah segalanya.."


Berat sungguh untuk keperitan semua ini.. Bukan meratapi pada segala ujian dan kesakitan ini kerana itu bukanlah sesuatu yang cukup membebankanku kerana tidak pernah sesekali aku kesali akan segala ujian ini, namun yang menjadi keperitan yang tidak mampu kuungkapkan adalah apabila aku terpaksa meletakkan kejahilan dalam diriku, kebatilan dalam jiwaku, kemungkaran dalam tindakanku, kemaksiatan dalam tuturanku.. Ya Rabbi.. Aku mohon Ya Allah, andai ini bukan medanku, gantikanlah dengan yang lain Ya Allah! Biarlah aku syahid dalam membela agamaMU, Ya Rabb.. Biarlah aku hilang segalanya, tapi janganlah Kau biarkan aku terbiar tanpa TARBIYYAH, Rabbi..

Bicaraku buatMu, Ya Allah.. Aku tidak pernah resah jika lisanku batil di mata manusia, jujurku hina di benak manusia, tapi aku akan resah jika segala kebatilan milikku di mataMU, Rabbi.. Ya Allah, andainya dengan aku mengundur diri di sini akan menyuburkan tarbiyyah di sini, aku merayu padaMU, Ya Allah, gantikan dengan pentarbiyyahan lain buat ku untuk aku terus dalam perjuangan ini.. Kuatkan aku Ya Allah.. Tabahkan aku Ya Rahman.. Pimpinlah kami semua dan bersihkan seluruh tompok-tompok kemungkaran dalam hati-hati kami.. Jangan pernah KAU alihkan 'pandangan'MU dari kami walau seinci 'palingan' ke arah lain.. Segalanya aku serahkan padaMU, pemilik segala kebenaran..Biar kebatilan itu terindah di kala ini kerana pengadilanMU yang pastinya tidak akan pernah terlepas daripada perkiraan KEBENARAN.. Jauhkan hati ini daripada kebencian, dari sekecil-kecil kebencian, hinggalah sebesar-sebesar kebencian, hindarilah jiwa ini Ya Allah kerana itulah yang akan menghijabkan kasih sayangMU buatku.. Dengan REDHAMU, jua REDHA ibu bapaku, aku yakin inilah JALAN TARBIYYAH buatku..


"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan Hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."(Al-Anfal: 2)

Ya Rahman, andai selama ini tindakan dan amalku dalam lingkungan kemungkaran dan kebatilan, aku bermohon padaMU, KAU tundukilah keegoaan ini untuk kembali kepada kebenaran.. Andainya aku di aliran yang baik, aku merayu padaMU janganlah dicampak rasa RIAK dan BANGGA hingga segalanya bertukar kepada kebatilan.. KAU pimpinlah aku untuk jalan redhaMU kerana tiada yang aku nantikan melainkan pertemuan bersamaMU di 'sana'..

Aku di sini kerana aku mahu REDHAMU..
TEGUHKAN IMAN INI, YA RABBI :)

No comments:

Post a Comment