.... Bismillahirrohmanirrohim ....

" Katakanlah, jika bapa-bapa kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, isteri-isteri kamu, keluarga kamu, harta yang kamu usahakan dan perdagangan yang kamu khuatirkan serta tempat tinggal yang kamu suka itu lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan jihad di jalanNya, maka tunggulah sampai datang keputusanNya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kamu yang fasik." (At-Taubah:24)

Sunday, September 26, 2010

BASAHKAN HATI : JOM BEDAH AL-QURAN

7 Rahsia Menangkis Virus Ukhuwwah Menurut Kalam Suci Allah

Dalam surat Al-Hujurat, Allah SWT memaparkan 7 rahsia bagi kita untuk menangkis virus-virus ukhuwwah yang boleh menghancurkan barisan ukhuwwah yang telah dibina.

1. Tabayyun
Tabayyun bererti mencari kejelasan sesuatu maklumat dan mencari bukti kebenaran
maklumat yang diterima tidak kira dari sumber mana pun. Ini kerana Allah SWT telah berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak
menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) – sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu
telah lakukan.” Al-Hujurat: 6

2. ‘Adamus Sukhriyyah
Ertinya tidak memperolok-olokkan orang atau kelompok lain. Firman Allah SWT:
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum
perempuan mencemuh dan merendahrendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka;” Al-Hujurat: 11

Pada ketika ini terdapat banyak kelompok atau organisasi dakwah. Harus kita sedari bahawa di antara kelompok-kelompok dakwah tersebut terdapat perbezaan yang bersifat prinsip mahupun yang bukan prinsip. Perbezaan dalam menentukan al-hadaful a’la (sasaran tertinggi) termasuk dalam masalah prinsip. Keadaan ini mengundang suasana tanafus (persaingan) yang kadang-kadang bentuknya tidak sihat. Persaingan ini menjadi semakin tidak sihat dengan munculnya individu-individu yang senang melontarkan ungkapan-ungkapan bernada cemuhan. Berkumpulnya kelompok-kelompok dakwah dan harakah yang ada di bumi sekarang ini adalah satu cita-cita indah. Sebagaimana yang ditulis oleh Prof Dr Yusuf al-Qaradawi, kesatuan wala’ (kesetiaan) dan tumbuhnya suasana ta’awun (bantumembantu) dalam menghadapi
konspirasi para thaghut adalah sesuatu yang tidak dapat ditawar lagi. Dan jika hal ini belum dapat wujud kerana terdapat beberapa hal yang belum boleh kita lakukan,
maka tidakkah kita mampu untuk meninggalkan tradisi sukhriyyah dan perasaan “ana khairun minhu” (saya lebih baik daripadanya) seperti yang dinyatakan iblis?

3. ‘Adamul Lamz
Maksudnya ialah tidak mencela orang lain. Ini ditegaskan dengan firman-Nya:
“Dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain;”
( Al-Hujurat: 11)
Mencela sesama muslim, oleh ayat ini dianggap sebagai mencela diri sendiri, sebab pada hakikatnya kaum muslimin itu dianggap sebagai satu unit. Apatah lagi jika celaan itu adalah berkisar persoalan status dan ukuran kebendaan. Allah sendiri menyuruh Rasul dan orang-orang yang mengikuti Rasul untuk bersabar di atas segala kekurangan orang-orang mukmin. Firman Allah SWT:
“Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredhaan Allah semata-mata;dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta dia menurut hawa nafsunya, dan tingkah lakunya pula adalah melampaui kebenaran.” (Al-Kahfi: 28)

4. Tarkut Tanabuz
Iaitu meninggalkan panggilan dengan sebutan-sebutan yang tidak baik terhadap sesama muslim. Ini berdasarkan firman Allah SWT:
“Dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk.” (Al-Hujurat: 11)

Tanabuz dalam bentuk yang paling buruk adalah berupa mengkafirkan orang yang beriman. Pada hakikatnya masih terdapat individu atau kelompok yang begitu mudah
menyebut perkataan kafir kepada individu yang tidak tertarik untuk masuk ke dalam kelompok tersebut.

5. Ijtinabu Katsirin minadzdzan
Allah SWT berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.” (Al-Hujurat: 12)

Pada ketika ini terdapat banyak kelompok atau organisasi dakwah. Keadaan ini mengundang persaingan yang semakin buruk dengan kehadiran kata cemuhan.
Pada dasarnya seorang muslim harus berbaik sangka sesama sendiri, kecuali jika ada bukti yang jelas terang tentang kesalahan tersebut. Sebaliknya, kepada orang kafir dan musuh Islam, kaum muslimin harus menaruh curiga apabila mereka bermanis budi. Allah SWT sendiri menegaskan:
“Sesungguhnya orang-orang kafir yang BK Quran&Hadis selalu membelanjakan harta mereka untuk menghalangi (manusia) dari jalan Allah.” (Al-Anfal: 36)

6. Adamut Tajassus
‘Adamut Tajassus bererti tidak mencari kesalahan dan aib orang lain. Perbuatan ini amat dicela oleh Islam. Setiap cara dakwah ada kaedah masing-masing yang berusaha sebaik mungkin untuk mencontohi cara Rasulullah SAW melakukan dakwah. Allah SWT
amat suka apabila kita berusaha menutup aib saudara kita sendiri.
Firman Allah SWT:
“Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”
(Al-Hujurat: 12)




7. Ijtinabul Ghibah
Allah SWT menegaskan:
“Dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? ( Jika demikian keadaan
mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya.” (Al-Hujurat: 12)

Ghibah sebagaimana yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW bererti menceritakan keburukan dan kejelekan orang lain. Ketika seseorang menceritakan kejelekan
orang lain, terdapat dua keadaan yang mungkin terjadi. Pertama, jika apa yang diceritakannya itu benar-benar terjadi maka itulah ghibah. Kedua, jika apa yang diceritakannya itu tidak terjadi maka ini bererti dia telah melakukan tuduhan palsu (FITNAH) terhadap orang lain. Begitu besarnya dosa ghibah sehingga Allah SWT menyamakan orang yang melakukannya dengan orang yang memakan daging saudaranya sendiri yang telah mati.

No comments:

Post a Comment