.... Bismillahirrohmanirrohim ....

" Katakanlah, jika bapa-bapa kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, isteri-isteri kamu, keluarga kamu, harta yang kamu usahakan dan perdagangan yang kamu khuatirkan serta tempat tinggal yang kamu suka itu lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan jihad di jalanNya, maka tunggulah sampai datang keputusanNya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kamu yang fasik." (At-Taubah:24)

Thursday, November 18, 2010

Muhasabah Diri : 5 Perkara Sebelum Datang 5 Perkara...

.....KAU & AKU ANTARA 2 JARI....

Tirai cuti semester sudah menampakkan sinar riang.. Namun, apakah pengisian untuk cuti kali ini yang 'merehatkan' kita hampir 2 bulan ini.. Dalam pada mengatur pelbagai aktiviti untuk cuti ini, tiba-tiba terbaca akan hadith ini yang berbunyi:

“Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, yaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sehat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian.” (Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)

Terduduk seketika merenung kembali perancangan-perancangan yang dibuat.. Cuba mengaitkan dengan hadith di atas.. Terfikir juga, sejauhmana perancangan yang cuba aku aturkan selama cuti kali ini akan menjadi bekal amal ku di akhirat kelak.. Bagaimana pula setiap amal itu ku jagai agar terus konsisten terutama pada saat aku sedang berhibur dan bergembira?

Benarlah! Rebutlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara yang lain. Usah kita terlena, terutama pada saat kita muda, sihat, kaya, lapang, dan pada saat kita masih hidup. Terus kuatkan diri, terus perbaiki diri, untuk memastikan kita menjadi individu 'yang lebih baik hari ini dari kelmarin dan esok harus lebih baik dari hari ini'.

Namun, sistem apakah mampu kita aturkan untuk membantu tindakan kita dalam merangka segala aktiviti supaya kita konsisten dan istiqamah? Sistem ini mungkin berupa tugas-tugas rutin yang perlu kita kerjakan, hal-hal yang harus terus kita baca dan fahami, ataupun adanya sahabat-sahabat yang dapat terus saling mengingatkan antara satu sama lain. Berbicara soal sahabat-sahabat, hakikatnya, adalah amat penting seseorang teman, sahabat mahupun saudara yang saling mengingatkan iaitu sentiasa dapat mengingatkan kita dalam kebenaran dan kesabaran.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya menaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran." (Al-Asr:1)

Secara zahirnya, hadith Rasulullah saw berkenaan peringatan mengenai "lima perkara sebelum lima perkara" itu maksudnya adalah supaya kita mempergunakan waktu dan kesempatan dengan sebaik-baiknya, sebelum hilangnya kesempatan tersebut. Hadis tersebut diriwayatkan oleh Imam Hakim.

Lima perkara tersebut adalah sebagai berikut:
  1. "Pergunakan masa mudamu sebelum datang masa tuamu". Masa muda hendaklah dipergunakan sebaik-baiknya untuk mencapai kebaikan, dan keberhasilan yang jitu, kerana masa mudalah kita mempunyai keupayaan, keinginan dan cita-cita yang ingin kita raih. Namun, ianya bukan bererti masa tua akan menghalang kita untuk tetap berusaha mencapai keinginan kita, tapi tentulah usaha masa tua akan berbeza halnya dengan usaha saat kita masih muda. Maka dari itu masa muda hendaklah diisi dengan berbagai kegiatan yang bermanfaat hingga tidak mendatangkan penyesalan di kemudian hari.

  2. "Pergunakan masa luangmu sebelum datang masa sibukmu". Di sini kita dianjurkan untuk menghargai waktu, agar ianya dapat diisi dengan hal-hal yang bermanfaaat, baik untuk diri sendiri mahupun orang lain. Misalnya, menziarahi saudara ketika ada kesempatan sebelum kesibukan menghampiri kita, hingga tidak sempat lagi untuk mengunjungi kerabat.

  3. "Pergunakan waktu sihatmu sebelum datang waktu sakitmu". Hal ini juga anjuran agar kita sentiasa berwaspada pada segala kemungkinan yang sifatnya di luar jangkauan manusia, seperti sakit. Sakit di sini bukan sebatas sakit jasmani sahaja, tapi juga sakit rohani. Maka ketika kita sihat jasmani-rohani, hendaknya kita sentiasa mempergunakannya untuk hal-hal yang bermanfaat tanpa mengsia-siakan waktu yang ada.

  4. "Pergunakanlah waktu kayamu sebelum datang waktu miskinmu". Ketika kekayaan ada pada kita, samadase berupa material atau selain daripadanya, maka hendaknya kita memanfaatkannya sebaik-baiknya, jangan menghambur-hamburkannya tanpa tujuan kerana setiap sen amanah harta yang kita pinjamkan dari Al-Khaliq akan disoal kelak.

  5. "Pergunakan hidupmu sebelum datang matimu". Yang terakhir ini merupakan kesempurnaan dari empat hal di atas. Ketika kita diberi kehidupan maka hidup yang diberikan pada kita itu sebenarnya merupakan kesempatan yang hanya datang sekali sahaja.. Kehidupan harus dijalani sesuai tuntutan kemaslahatannya.

Lima hal itu merupakan intipati misi dan visi kehidupan seseorang manusia kerana kunci kesempurnaan hidup itu terletak pada bagaimana kita "mempergunakan kesempatan dengan sebaik-baiknya". Mempergunakan kesempatan adalah merupakan bentuk pasrah pada upaya & usaha, bukan pada hasil kerana Allah menilai kepada USAHA, bukan hasil yang diutamakan. Prinsip pasrah pada upaya & usaha akan membentuk jiwa yang teguh, mantap, kuat, dan tidak mudah putus asa. Bila suatu saat upaya kita belum menghasilkan target yang kita harapkan, maka kita tidak lantas putus asa, kerana kewajipan kita adalah berusaha. Berusaha dan berusaha.

Suka aku tinggalkan bait-bait ini, agar mampu diselitkan bersama renungan amal yang subur, tanpa hanya sekilas pandangan berkhilaf yang hanya membiarkan sahaja serpihan waktu hidup kita sebagai hamba-hamba Allah yang rugi... Na'uzubillah...

Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan,
Berwudhu'lah kamu sebelum kamu diwudhu'kan
Dan solatlah kamu sebelum kamu disolatkan

Tutuplah 'auratmu sebelum 'auratmu ditutupkan
Dengan kain kafan yang serba putih
Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih
Walaupun orang yang hadir itu merintih

Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai
Lalu dilaksanakanlah solat Jenazah
Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah, Selawat dan doa
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah
Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?

Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah
luput?
Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian
Justeru ku menyeru sekelian Muslimin dan Muslimat
Usunglah dirimu ke tikar solat
Sebelum kamu diusung ke liang lahad
Menjadi makanan cacing dan makanan ulat

Iringilah dirimu ke masjid
Sebelum kamu diiringi ke Pusara

Tangisilah dosa-dosamu di dunia
Kerana tangisan tidak berguna di alam baqa'

Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan
Dengan panggilan 'Izrail yang menakutkan

Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan
Kerana ianya berguna untuk yang tinggal
Bukan yang pergi

Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan
Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan
Ingatlah di mana saja kamu berada
Kamu tetap memijak bumi Tuhan
Dan dibumbungi dengan langit Tuhan
Serta menikmati rezeki Tuhan

Justeru bila Dia menyeru, sambutlah seruan-Nya
Sebelum Dia memanggilmu buat kali yang terakhirnya
Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yang tidak
bererti
Lalu menjadi segumpal darah
Lalu menjadi seketul daging
Lalu daging itu membaluti tulang
Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti
Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu
Yang kalau jatuh ke tanah
Ayam tak patok itik tak sudu
Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu
Yang lebih agung dari malaikat

Lahirmu bukan untuk dunia
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat

Sambutlah seruan 'Hayya 'alas Solaah'
Dengan penuh rela dan bersedia
Sambutlah seruan 'Hayya 'alal Falaah'
Jalan kemenangan akhirat dan dunia

Ingatlah yang kekal ialah amal
Menjadi bekal sepanjang jalan
Menjadi teman di perjalanan
Guna kembali ke pangkuan Tuhan
Pada hari itu tiada berguna Harta, tahta dan putera
Isteri, kad kredit dan kereta
Kondominium, saham dan niaga
Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia.

2 comments:

  1. selagi nafas mendesah selagi itu harapan masih ada untuk beribadah.

    ReplyDelete
  2. Insyallah ^__^
    semoga hati2 kita sentiasa subur dalam mencari redha Ilahi:)

    ReplyDelete