.... Bismillahirrohmanirrohim ....

" Katakanlah, jika bapa-bapa kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, isteri-isteri kamu, keluarga kamu, harta yang kamu usahakan dan perdagangan yang kamu khuatirkan serta tempat tinggal yang kamu suka itu lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan jihad di jalanNya, maka tunggulah sampai datang keputusanNya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kamu yang fasik." (At-Taubah:24)

Monday, November 15, 2010

"Umpama air kotor di dalam gelas"


خير الناس أنفعهم للناس
"Sebaik-baik manusia ialah yang paling bermanfaat kepada manusia. "




"Seandainya diletakkan matahari di sebelah tangan kananku, dan bulan di tangan kiriku..pasti aku tidak akan meninggalkannya melainkan aku menang dengannya, atau aku mati kerananya"


Dalam damai keheningan dinihari yang permai, aku termenung jauh dengan sedaya upaya cuba menghalusi perasaan ini.. mencari dan mendalami.. Mencari lokus kekuatan seorang mukminah yang berlari di pentas dunia dengan menggenggam risalah suci.. Berlari dengan kukuh tanpa kenal putus asa walaupun dikelilingi kemungkaran tanpa henti.. Berlari dengan pantas tanpa cuba berhenti di tengah kefasikan manusia.. Kasih dicurah tanpa mengenal jemu biarpun diherdik permusafiran fitnah santapan atas segala kebaikannya.. Sejenak berlalu, tiba-tiba terketuk pintu hatiku, kuasa apakah yang mampu mengukuhkan imannya? Apakah kekuatan yang menjadikan dia sentiasa merasai taqwa dan roh semangat kejiwaan seorang pejuang dalam santunan sifat kewanitaannya.. Apakah pula keajaiban yang terus menjadikannya untuk terus melangkah tanpa sekilas pandangan kepada kemunduran?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka....dan siapakah yang lebih menepati janjinya daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar" (At-Taubah:111)


Subhanallah! hatiku terkadang hiba.. Acap kali aku menangis melihat pergorbanan para-para dai'e ini..amat mulia peribadi mereka dengan menjalankan dakwah..mereka bertungkus lumus menjual diri dan hartanya hanya kerana Allah dan agamaNya dan menjadikan segala-galanya hanya untuk dakwah..mengorbankan segala yang indah di sisinya untuk menaikkan agama Islam..Siapakah yang lebih mulia dari mereka yang menyeru kepada Allah ? Subhanallah!

"Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?" (Al-Fushsilat:33)"

Namun, bagiku tiada yang mampu aku nafikan apabila segala itu kulihat dari satu sudut kekuatan luar biasa yang dihadirkan sahabatku ini.. Sebuah kekuatan yang menjadi sumber untuk kita terus berjalan dan terus berlari di arena dakwah walau di medan yang penuh kemungkaran.. Kekuatan dan rahsia apakah itu? Inilah sebenarnya yang disebut sebagai tarbiyyah dzatiyyah.. Subhanallah! Inilah kunci kita mentarbiyyah diri...bukankah itu sesuatu yang luar biasa?? Tidakkah tarbiyyah itu memerlukan platform manusia sebagai penyampai ? Tidakkah tarbiyyah itu dihadirkan dengan manusia yang saling bergantungan? Namun, hakikatnya, inilah juga method tarbiyyah yang cukup hebat dan sukar dilalui.. Persoalan yang harus dimukimkan dalam diri kita, mengapa kita mengejar larian berdakwah dan mentarbiyyah insan lain sedangkan diri sendiri pada dasarnya turut jauh dari Allah? Mengapa perlu bersusah payah bangkit mengharungi jalan dakwah, sedangkan diri sendiri dilupakan?

" Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidakkah kamu berpikir? " (Al-Baqarah:44)

Ayuh bersama telusuri dan singkapkan pengajaran untuk kita menjengah kebaikan buat dibajai dalam suburan iman kita. Jika direnungi dan difahami, kekuatan tarbiyyah dzatiyyah ini sebenarnya dapat menjadikan seorang dai'e itu mampu bertahan walaupun berada di medan dakwah yang kemungkarannya berleluasa, bi'ah yang cukup menekan iman, malahan ketika ketiadaan halaqah atau usrah sebagai bekalan lain mentarbiyyah diri.. Malahan, inilah seharusnya perlu ada dalam diri dai'e ketika kekosongan, kesepian dan kekurangan kerja dakwah. Namun begitu, bagaimana untuk membentuk tarbiyyah dzatiyyah ini?

Sepanjang perjalanan menaiki bas dari Penang ke kampung halamanku, Kelantan, kata-kata seorang sahabat yang sempat ku curi bait-baitnya semasa perbualan telefon bersamanya sebentar itu terus terngiang-ngiang di cuping telinga yang simfoninya turut galak menari di ruang mindaku. Soalnya, "bagaimana mahu membersihkan air kotor di dalam gelas"?? Persoalan yang cukup membuat aku rasa terketuk sendirian..

Biasanya, rata-rata daripada kita sering mengeluh apabila teguran mahupun nasihat berulang-ulang kali dibajai kepada orang lain, namun ianya seakan-akan mencurah air ke daun keladi. Namun, mengapa tidak diambil teladan daripada nilai kejiwaan seorang ibu yang tanpa syarat menumpahkan kasih sayang kepada anaknya tanpa dipinta, bahkan pengorbanan seorang bapa membanting tulang untuk menyara keluarga tanpa sebarang rungutan, apatah lagi sifat pemaaf ibu mahupun bapa tanpa jemu memaaf setiap kesilapan anak-anaknya. Malahan ternukil juga di dalam sirah kisah Al-Qamah yang diberi maaf oleh ibunya walaupun telah mengguris hatinya setelah sekian lama.. Apakah sifat ini bersesuaian untuk kita amalkan dalam kehidupan harian apatah lagi bagi yang bergelar nuqaba'??

Setiap orang, pasti miliki method yang berbeza-beza dalam melaksanakan apa jua tindakan walaupun matlamatnya adalah sama. Jalan paling mudah untuk menggantikan air kotor dengan air bersih adalah dengan membuang air kotor tersebut dan diisi dengan air yang bersih. Jika diteliti, apakah wajar seorang dai'e mengambil jalan semudah ini untuk membentuk para mad'u? Seandainya terdapat secalit kecacatan yang harus diperbaiki, apakah harus dibuang terus mad'u yang sepatutnya dipimpin ini? Haruskah kita menjadikan tunjang perjuangan dengan mendokong "kerana nila setitik, rosak susu sebelanga" dan meninggalkannya dek mahu mengejar kemuliaan darjat di mata manusia?

Atau kita menggantikan air kotor itu dengan mengisi sebanyak mungkin air bersih yang akhirnya akan menggantikan warna kotoran itu. Atau kita mencampurkan bahan kimia lain seumpama 'clorox' untuk mensebatikannya bagi melunturkan kotoran tersebut? Segalanya terletak pada iman kita, apatah lagi bagi golongan yang memikul beban dakwah. Persoalannya, siapakah pula yang memikul beban dakwah itu? Jentik akal, tanyalah iman!

"Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan Allah : "Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu." Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta." (At-Taubah:42)

Ya Allah! Aku mahu berjuang dalam saff perjuanganMu.. Pilihlah aku sebagai pembela agamaMu yang hanya menuntut redha dan kasih sayangMu..

"Rohku, nyawaku, darahku, hanya untukmu, ISLAM"










No comments:

Post a Comment