.... Bismillahirrohmanirrohim ....

" Katakanlah, jika bapa-bapa kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, isteri-isteri kamu, keluarga kamu, harta yang kamu usahakan dan perdagangan yang kamu khuatirkan serta tempat tinggal yang kamu suka itu lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan jihad di jalanNya, maka tunggulah sampai datang keputusanNya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kamu yang fasik." (At-Taubah:24)

Monday, September 20, 2010

~ Indahnya Berukhuwah ~

Kak As..

“Allah Ta’ala berfirman pada Hari Kiamat: “Di mana orang-orang yang menjalin rasa cinta kerana aku? Hari ini pada saat tidak ada lagi naungan apa pun kecuali naungan-Ku. Ada sebanyak tujuh kelompok dari mereka itu yang mendapat perlindungan-Nya sahaja.” Sebagaimana diriwayatkan oleh Asy-Syaikhani bahawa di antara yang tujuh kelompok itu adalah dua orang yang menjalin cinta kerana Allah, berkumpul kerana Allah dan berpisah kerana Allah juga.” (Riwayat Ibnu Hibban dan Hakim)


Ingin sekali aku turut tergolong dalam kelompok yang mendapat perlindunganNYA itu.. Tersenyum aku pada bait-bait kata, "kerana CINTA, kenal Pencipta, bahagia keluarga.. Oh indahnya CINTA.. Kerana CINTA, kenal saudara.."

Kadang-kadang, aturan Allah itu tidak pernah terduga oleh perancangan manusia.. Sesukar mana pun penterjemahan itu diperlukan untuk merungkai sebuah kepastian, adalah lebih tenang jika segalanya disingkap dengan keredhaan perhambaan seorang khalifah..

Ingatan buat diri, sekasih mana kita pada seseorang itu, perlu adanya didasari perbatasan seorang hamba dengan seorang hamba yang lain, agar tujuan berukhuwah itu tidak terpesong hingga membawa kelalaian.. Jaraknya hanya selangkah, namun sekiranya ianya tergelincir pada jurang kebatilan, semestinya hidup bersyariat itu mulai menjangkau hingga berpuluh-puluh ribu langkauan jaraknya dari rahmat Allah.

Oleh yang demikian, perlunya kita sentiasa menjaga hati, supaya tidak mudah terjerumus kepada sesuatu yang tidak pada haqnya.. Mohon juga berkasih sayang dalam rahmatNYA dalam perbatasan waktu bertarbiyyah, supaya amal tidak terhijab dek panahan INTIMA' SYAKSHI..

HATI-HATI MENJAGA HATI KERANA IA SUKAR DIMENGERTI..



No comments:

Post a Comment